24. juli 2008
Vi dukker op i Dolanji, uanmeldt og udenfor saesonen. Udover os er her kun en yderst sangvinsk hollandsk kvinde, Els, hvis mishandling af mantraerne saetter vores og His Holiness’ taalmodighed paa proeve. Vi er her fordi jeg gerne har villet besoege klosteret siden jeg blev introduceret til buddhisme for 7 aar siden og fordi Anja gerne vil laere mere om det og finde ud af om det er noget for hende. Vi faar audiens hos His Holiness the 33rd abbott Menri Trizin, dagen efter ankomst, og jeg var nervoes som en skolepige. Vi spurgte ham om en af hans munke eller en geshe kunne introducere Anja. Selvom jeg har fortalt Anja en hel del, bilder jeg mig ikke end at kunne andet end maaske vaekke en nysgerrighed, der skal stilles af dem der ved mere end jeg. Vi droemte ikke om at han ville bruge tid paa os selv. His Holiness var i snakkesagligt humoer og fortalte en masse, havde humor og spurgte os om mange ting. Det endte med at han selv ville undervise os, vi skulle bare komme tilbage om eftermiddagen, saa ville vi begynde der. I dagene der er fulgt har vi modtaget undervisning ca. en time hver morgen, haft mantra-lektier for, oevet os, taget noter, vaeret paa biblioteket, laest, chantet osv. Sagt med underdrivelse skulle jeg hilse fra Anja og sige hun foeler sig "rimeligt godt introduceret". Vi modtager undervisning direkte fra det religioese og politiske overhoved for Bon-traditionen. Vi har direkte adgang til en 80 aar gammel erfaren practioner og scolar, som er en konstant kilde til visdom, eksempler, humor og medfoelse. Jeg er SAA taknemmelig over at vaere fantastisk velsignet. Mange mennesker ser ham aldrig og droemmer om det, bliver maaske velsignet af ham ved en puja. Det svarer til at have direkte adgang til og modtage undervisning af Dalai Lama (som jo er Gelug-overhoved). Hvor er det vildt!
Vi sidder om aftenen paa vores terasse i solnedgangen og oever mantraer mens lyden af aften-puja stroemmer ud fra templet i klosteret. 200 munke beder og spiller paa instrumenter. Imens hoeres lyden af en Chod-praksis fra en laegmandshus lige i naerheden (den karakteristiske tromme og klokke). Paa terassen ovenoever er Guest Master (Dondrup, munk) i gang med sin recitation af aftenboenner. Alle lydene blander sig til een stor faelles praksis under stjernerne. Det er vidunderligt at vaere et sted, hvor budhistisk praksis er saa integreret i alt, hvad alle goer. Det er for mig en genopdagelse af en praksis, der egentlig sad ret godt fast i mit liv for et par aar siden, men som jeg har holdt en pause med laenge. Jeg kan maerke at mantraerne og visualiseringerne er derinde et sted, lige under overfladen, og det er fantastisk at genopdage dem sammen med Anja.
Som vi har skrevet lidt om foer, har vi faaet temmelig meget opmaerksomhed. Jo laengere vaek fra de saedvanlige turist-sites, jo mere opmaerksomhed har vi faaet. Men kun paa den maade at folk - ALLE folk - glor uhaemmet, til det punkt hvor de gaar ind i lygtepaele osv. Nogle vil saelge, nogle vil tigge, men alle sender deres blikke i vores retning, og det bliver ret anstrengende i laengden fordi man bliver meget selvbevidst og forsigtig med, hvad man goer, hvor man kigger hen, hvordan man saetter det ene ben foran det andet osv.
Jeg havde lige naaet at fortaelle Jacob i telefonen paa hans foedselsdag, at der ikke er haendt os andet ubehageligt end disse filmende oejne overalt. Saa om natten vaagnede Anja og skreg fordi en mand stod udenfor vores vindue og kiggede paa os mens vi sov. Huset og terassen er ellers meget privat og ikke et sted alle bare kommer forbi, og Anja er ikke een der normalt skriger, ssa det var et chok. Pga. heden var kun myggenettet lukket (og laast). Vinduet stod aabent, gardinerne var trukket for undtagen med en halv meter, hvor der altsaa saa lige var plads til at han kunne staa og glo. Han stod i naesten-fuldmaane modlys, hvilket forstaerkede skraekeffekten. Han gled vaek fra vinduet da Anja skreg, men saa var vi begge meget meget vaagne. Han gik frem og tilbage paa terassen og sang en eller anden bollywood-sang meget hoejt, hostede lidt og ville tydeligvis i kontakt. Jeg tog mod til mig med galoperende hjerte, aabnede myggenettet og sagde til ham han havde forkraekket os, bad ham gaa og sagde ‘good night’ og skyndte mig at lukke myggenettet igen. Det var ikke nok. Han blev, helt taet paa vinduet nu. Nu handlede det om at forskanse sig, saa jeg aabnede myggenettet for at faa fat i vinduet saa jeg kunne lukke og laase det. Han kom hurtigt helt hen til mig, ansigt til ansigt, 30 cm imellem os, latterligt grinende "may I come in?" Saa haevede jeg stemmen paa en maade jeg ikke troede jeg kunne: " You must be INSANE! Get lost and leave us alone!" og saa gjorde jeg bevaegelser og lyde jeg har set indere goere naar de jager hunde vaek. Jeg smaekkede vinduet haardt i. Han trak sig med et "sorry ma’am" og vi saa ikke mere til ham. Jeg har ikke set ham siden. Han var enten fra landsbyen eller en gaest i huset. Jeg vil sagtens kunne genkende ham, hvis jeg ser ham.
So there you have it, India is great, rich, poor, insane, beautiful, sickening, wonderful - og det hele paa een gang..
Denne episode var dog ikke opmaeksomheds-draaben for os. Underligt nok kom draaben foerst et par dage senere, da vi oplevede noget saa forholdsvist uskyldigt som at komme i avisen - close-up og alting. Artiklen handlede om at Solan (naermeste by) er i fremgang, og oven i koebet saa meget fremgang, at der nu kommer turister. Et telelinse-billede af Anja og jeg beviste pointen! Vi var i Solan i 3 timer for at koebe frugt og en diktafon, og saa har en eller anden fotograf taget et billede med linse paa lang afstand - og vupti, saa er Solan en turistby. You gotta love India! Anja blev meget gloomy da hun saa billedet: " we’re gonna sue their asses!" Det var ligesom om det bare var draaben. Nu kunne alle se os i avisen... flere blikke... Men det lader til at more munkene en hel del at vi nu er beroemte i Solan og omegn. De driller os, hvilket er ret hyggeligt.
Men som Spide sagde til Jacob: " Maend vil ha’ sex og kvinder vil bare ha’ opmaeksomhed!" - Guess what, den holder ikke i byretten!
Saa hvad er i Dolanji?
Et stykke land, en groen dal i 2000 m’s hoejde, givet af den indiske regering til en gruppe tibetanske flygtninge for mange aar siden. Her er et stort munkekloster, et mindre nonnekloster, et fantastisk bibliotek med en komplet samling af Bon-tekster, sutra, tantra, dzogchen, astrologi, medicin - det hele. Her er en lille restaurant, et par kiosker, et boernehjem, et guesthouse, hvor de serverer 3 daglige maaltider (vaerelse + forplejning 175 rupees om dagen = ca. 20 kr), Internet (naar der er stroem), og en lille gift shop med Dharma-gear.
Men hvad er Bon? Jeg vil ikke kaste mig ud i lange forklaringer. Det kan googles og der staar en masse meget fornuftigt og klogt paa mange mange sites. Helt overordnet er det den 5. skole i tibetansk buddhisme, saa ja, det er buddhisme (selvom visse scolars er betaenkelige ved Bon’s roedder i aeldgammel tibetansk shamanisme). Men det siger Dalai Lama selv det er, altsaa buddhisme, og saa maa det jo vaere rigtigt :-)
Vi uploader billeder naar forbindelsen tillader det.
18. juli 2008
Vi ankom til Shimla i forgaars, Anja med stadig lidt ondt i maven fra Manali og jeg i bedring. Men saa fik jeg et kraftigt tilbagefald, imens Anja blev rask. I Manali kunne vi sagtens abstrahere fra det og opleve en masse alligevel, men denne omgang i Shimla sendte mig durk i hotelsengen, hvor jeg nu har ligget og laest 'Manden der doede som laks' (FANTASTISK bog, tak for anbefalingen ;-)) og 2 Helle Helle boeger. Paa mange maader kvalitetstid, men placerede min bevidsthed i henholdsvis Nordsverige og i DK. At ligge og laese mens monsumen pisker mod ruden i Indien..
Jeg er oppe nu efter 2 doegn i sengen og har tabt en masse vaegt (dog ikke lige den slags kur man oensker sig).
I morgen drager vi til Dolanji, som er endemaalet for rejsen. Det bliver paa mange maader noget meget andet end vi har oplevet hidtil. Jeg er traet af det ekstremt kommercielle Indien, de hoejstemte reklamer og de mange mennekser der henvender sig til os for at 'handle' eller faa penge ud af os paa forskellig vis. Eller ogsaa kigger de bare - GLOR meget indiskret og meget direkte. Man skal vaere forsigtig med hvor man placerer sit blik. Vi bliver rigtig gode til at se forbi folk og ignorere - isaer her i Shimla, hvor vi har indtrykket af at vi er nogle af de eneste internationale turister. Jeg glaeder mig til den fred og ro jeg forestiller mig vi finder i Dolanji.
Shimla er bla. hjemsted for den sidste Raj - og dette er Raj-paladset. Der er intet spor af at vi ikke befinder os foran et stort engelsk landsaede i atlanterhavstaage.
Endnu en forfalden 'heritage' - bygning fra kolonitiden. Shinla var sommerresidens for hele den britiske administration.
15. juli 2008
I morgen drager vi videre til Shimla, hvor vi bliver et par naetter. Shimla er hovedstaden i Himalah Pradesh og en slags 'resort' fra kolonitiden, hvor alle englaenderne flygtede hen om sommeren - derfor ligner det en Yorkshire kopi, hvilket jeg ikke vil lade min nase gaa forbi. Det maa vi se!
Manali minder meget om en Roskildefestval, der aldrig stopper, en kibbutz (flere israelere end indere) eller Thylejren gone commercial. Vi har hygget os og koebt SINDSSYGT meget toej og smykker. Vi har taget det meget roligt med at integrere os med den lokale israelske befolkning... Vsynes at fremstaa som et par yuppies (vi gaar i bad og baerer rent og nyere toej), hvilket goer os komplet usynlige. De synes at have det bedst med at tale med hinanden og komme i de butikker og restauranter hvor alt staar paa jiddish. En anden grund til at det hele gaar lidt langsomt lige nu er at vi har reddet os en faelles omgang karry-mave - den hidtil vaerste, som har saenket farten og sendt os tidligt i seng de sidste to naetter.
I morgen altsaa Shimla (igen med bus, men vi forventer bedre vej), og derfra til Dolanji, som er rejsens maal.
14. juli 2008
Att: Stadsgartneren
Vi er blevet inspireret i Manali til at komme med foelgende forslag til efteraarets gaagade-beplantning:
Der er op til flere fordele ved dette plantevalg: Den er sejlivet, frodig, selvformerende og vil goere kommunens indbyggere utrolig lykkelige og ikke mindst fredelige.
Venlig hilsen Kathrine og Anja
13. juli 2008
Vi har hoert I rejser ud i verden, opklarer forbrydelser og straffer folk. Saa derfor vil vi bare lige sige, at vi har fundet et gigantisk smuthul, der lige maa vaere noget for jer. Her i Manali i Indien gror der hamplanter OVERALT, og de bruger det vist til mere end at lave reb med.. Saa kom og put folk i faengsel!
Venlig hilsen Anja og Kathrine
PS:Vi ser frem til vores findeloen.
10. juli 2008
Fra Spittok til Jingzhin
- Frokost ved fossen
- Middag i telt med gule, foldede servietter
- Opdagelsen af den fantastiske, naturlige skidestilling
- Overvaeldende landskab; ekstrem kropslig oplevelse
Det vaerste
- Tanken om guidens dyrkelse af Vesten
- For tung rygsaek
- TOO DAMN HOT
- Traethed efter to doegn med daarlig soevn
"Sometimes ponies go up and away and don't come back" (Dorjey om pony-mans udfordringer)
Reflections and observations
- Kathrine har set mange nye mennesker i dag (som i virkeligheden var de samme hele tiden)
- Vi er imponeret over de organisatoriske evner hos vores Ladakhiske crew
- Vi har set en vaskeaegte arketype, og vi gaetter paa, at Kaptajn Jespersens (Helge Adam Moeller-klon af et canadisk familieoverhoved) motiv for at hilse os med et 'gutentag' bunder i Kathrines lyse Heidi-fletninger og spontane jodlen. Det gyselige ved ham er, at han driver sin familie som en flok hunde.
- Vores guide, Dorjey, kan godt lide at spille kort
Fysisk
A: Top dollar! Ikke solbraendt, believe it or not, og har faaet gang i systemet igen
K: Ondt i skinnebenet og solskoldet, maet, traet og ved godt mod
A:
- Besoeg i pony-mans landsby Rumbak
- At sove (finally, hurra for Diamox!)
- At laere at meditere af Kathrine
K:
- At finde ud af, hvad der var galt med helbredet, saa der kunne handles derefter (hoejdesyge)
- For foerste gang i tre doegn: Otte timers dyb soevn
- Omlaegning af rute
Det vaerste
A:
- Da hun troede, at kameraet ikke virkede laengere og tanken om, at K maaske var rigtig syg:-(
K:
- KRISE, forvirring og kroppens sammenbrud
Quote of the day
"Saa slipper vi i det mindste for at rende ind i de der canadiere hele tiden" (Kathrine om det oploeftende ved at omlaegge rute)
Reflections and observations
- Vi saa bjerggeder
- Rumbak var et imponerende, veldrevet lille samfund
- Munken (pony-mans bror, som var paa sit aarlige besoeg hos familien) gjorde stor indtryk paa Anja - hvor heldig kan man vaere at komme forbi lige netop den dag?
K: Hoejdesyg - finder lige netop her ud af det:
- Learn the science of Diamox
Om Kathrines hoejdesyge
Kvalme, hovedpine, maveonde, appetitloeshed, stakaandethed, sloevhed, langsomme bevaegelser, traethed, svimmelhed = symptomer, som det tog mig lang tid at regne ud, var hoejdesyge. Vi havde jo taget Diamox og stolet paa medicinens forebyggende effekt (mere om overdosering og fejlmedicinering af Diamox senere). Symptomerne blev flere og tydeligere ved 3700-3800 meter. Vi stoppede tidligt paa andendagen og slog lejr, saa jeg kunne hvile. Jeg gik rundt i en does: kunne ikke sidde, ikke staa, ikke ligge og havde det generelt rigtig traels. Da brikkerne faldt paa plads for mig, var det utroligt lettende at kunne saette en maerkat paa: Acute Mountain Sickness (AMS). Hvorfor jeg valgte at fortsaette? Fordi jeg laeste om AMS i Turen Gaar Til og her anbefales hvile og tid. Hvis symptomerne fortsaetter, skal man stige ned. Selvom jeg lige der laengtes kraftigt efter Hjelm Kobbel 7, valgte jeg at se tiden an og se, om det ville hjaelpe at sove paa det. Naeste dag var hovedpinen forsvundet, og jeg var paa groed og smalkost for at kunne holde noget i mig. Derfor fortsatte vi til Ganda La Base Camp i 4300 meter (selvom hovedpinen vendte tilbage). Det var en lejrplads, der var det hele vaerd. Her var jeg ogsaa syg, men ikke ligesaa meget som paa andendagen. Jeg tog mig fx sammen til at tegne lidt, hvilket var en stor bedrift. Dagen efter besteg vi Ganda La Pass, uden at jeg var symptomfri. Efter passet faldt terraennet meget hurtigt, og det samme gjorde symptomerne.
Fra Rumbak til Ganda La Base
- Dorjey og Cook i godt humoer og hyggelige at vaere sammen med
- Flink Peter fra England havde mange gode oplysninger og raad om hoejdesyge og Diamox
- Lejren Ganda La Base Camp er et fantastisk sted!
- Gaarytme fra Rumbak til Ganda La Base Camp fungerede fint
- Endnu dybere indsigt i hoejdesyge takket vaere Peters medicinske haandbog
A: - Slow morning start because of Diamox
K: - Mere hoejdesyge - symptomerne kom tilbage halvvejs oppe mod Base Camp
Quote of the day
"Dyrereservat? Der er flere vilde dyr hjemme i min have" (Kathrine om dyrelivet paa trekket)
Reflections and observations of the day
- Fornemmelsen af at kroppen aabner sig, og at der ikke rigtig er forskel paa ude og inde - som et mentalt landskab. Oejet er fyldt med bloede bjerge, man kan tumle i. Enorme stoerrelsesforhold, der saetter opfattelsesevnen paa proeve. En faenomenologisk oplevelse.
- VI ER NU HOEJERE END MOUNT BLANC
- Af en nationalpark at vaere er her daelme faa dyr. Kathrine har set: 3 en halv murmeldyr og 3 harer (muligvis den samme), mange livagtige krager. Anja har set: 0 murmeldyr og 2 harer (muligvis den samme, som Kathrine har set.
Fysisk
K: Hoejdesyg og har stive ben
Gode raad
- Drink water - lots and lots
- Check out homestay-program i Leh, hvor man kan bo og spise hos forskellige familier privat til meget faa penge
Fra Ganda La Base til Shingo
- Naa toppen af Ganda La-passet i 4870 meters hoejde og se bjergene til alle sider med bedeflag blafrende rundt om oererne
- Bade i en dejlig, koelig springkilde og faa klaret hovedet og vasket kroppen
- Privat besoeg hos te-telt-pigerne i Shingo til hjemmebagte boller og mere te
- Dejligt trek
"I want to be your friend" (smuk te-pige paa 21 til Kathrine)
- Vi saa mange murmeldyr (de findes og er sjove!)
- Helt vildt haard opstigning i et type landskab og hurtig nedstigning (1000 meter paa to timer) i et radikalt andet type landskab
- Der blev varmt (turens varmerekord, tror vi)
- ENORMT dejligt at bade i gletchervand, naar det er varmt (og som vi siger paa Moen: Det er ikke koldt, naar man lige har vaeret i lidt:-)
- Fantastisk gaestfrihed i dette land
- Kvarts er IKKE krystal
Fysisk
A: Har det rigtig, rigtig godt.
K: Er genfoedt efter nature-wash i fossen og mener at vaere hoejdesyge-fri nu. Stadig forpustet dog og meget stivbenet
- Lad vaere med at hive i flagerne paa dine laeber
- Tag saa for hulan noget sunblock paa!!
- Find din gaarytme og respekter den
5. DAGS TREK - Himalayan hangovers
Fra Shingo til Skuy
Det bedste
- Meget smuk sti paa trek
- Solnedgang over flod (Caspar David Friedrich go home!)
- Endelig regnvejr!
- Besoeg i Skuy Gompa og sidde udenfor klosteret
- Benmassage, ahhh!
Skuy Gompa
Det vaerste
- Toilettet ved Skuy Camp
- Trek var lidt for kort
- Lejren var for turistet
- Anja var hungover (ikke alkohol-baseret, I kid you not) og uoplagt - sikkert en kombination af haardt trek loerdag og lettelse maaske.
Quote of the day
"Av av av, hvor er det godt!" (Kathrine i Anjas massagehaender)
Reflections and observations of the day
- Pony-man gad godt have saadan nogle heste, som Manali-fyrene har
- I dag er IKKE Kathrines bryllupsdag, selvom hun det meste af formiddagen thought so
- Britiske fyre ser ENDNU mere fjollede ud, naar de gaar rundt med en lampe i panden
- Taarnebuskebaersaft er en heftig vitaminbombe og smager bedre, end det lyder!
Fysisk
K: NUL hoejdesyge-symptomer - nu kun symptomer paa kronisk daarlig form. Betonben, der synes umulige at koordinere
A: Ogsaa nul hoejdesyge-symptomer, men en tilstand, der kan sammenlignes med en regulaer soendag efter heftig bytur - Himalayan hangovers
Gode raad
When tired, take a nap and when pissing, avoid thorn bushes
Marhka Valley!
- Middag med momo og kage
- At sidde hele eftermiddagen under abrikostraet
- At gaa og snakke paa trekket
- Crewet er soede og mere loesnede op
- Tolley over Sanska River ("it's just a box")
- Dejligt toilet ved lejren
- Lejren og Chilling er vanskelig at danne sig et overblik over
- Trekket var for kort
- Lidt traette af at spilde en dag i Chilling (rest day)
Quote of the day
"Maximum people will be at the Hemis Festival" (Dorjey)
- Vi foelte os klar til at tage tilbage til Leh
- I morgen er hviledag, og vi synes, det er lidt fjollet med et hvil paa trekkets sidste dag
- Vi bliver trukket i en banankasse over Sanska River
- Kathrine og Jacob har vaeret gift i et aar, HURRA!
- Vi drak vores foerste indiske oel (Godfather), og dommen er: Den er god!
- Snak og laesning om tilknytning i buddhistisk sammenhaeng. Ens forhold til tilknytninger skal vaere kendetegnet af det samme som at baere en moent med aaben haand og haandfladen vendt mod skyerne i stedet for at klynge sig til moenten med nedadvendt knytnaeve.
Fysisk
A: Frisk igen, skoldet paa skulder, gode balder og alting ok!
K: Har skidt efter fem dages pause, ret maerkelige ben, som er vanskelige at styre. OK humoer og har lyst til at goere det hele igen.
Gode raad
Bliv ikke skraemt af koerne!
Det bedste
- At ligge paa madrassen og kigge op i abrikostraet og se solen mellem bladene
- At sidde og observere village-life
- Aftentur ved Sanska River
- Det lille trek op til den varme kilde, hvorfra vi fik turens sidste grandiose udsigt (250 meters stigning)
Det vaerste
- Da en mand rev vores fine toilet (=dejligt stort hul og udsigt til himlen) lige ved lejren ned (en lektion i forgaengelighed)
- To gange karry jelly-belly
Quote of the day
"If you are lucky, a jeep will come by (*griner*)" (Dorjey til spoergsmaalet om hvad man goer, hvis man bor i Chilling og skal akut paa hospitalet)
Observations and reflections of the day
- Pony-man har inkarneret sig til en tyr, som vi ser overalt nu, hvor vi foer saa pony-man overalt
- Den private ejendomsret er noget helt andet her end i DK. Der er flydende graenser mellem offentlige og private rum - har man fx forvildet sig ind paa privat grund, bliver man hilst velkommen som gaest
- Geder, faar, ponyer, aesler og en ko (pony-man) gaar rundt mellem telte og huse og os og et lille bord med groenternet dug og gaar bare og graesser og aeder og skider
- Det er som om, der er en cyklisk bevaegelse mellem jord, vand, stoev, lort, sten og bjerg
- Staerk foelelse af, at alt er i perfekt harmoni - uendelighedsfoelelse - elementerne trae, sol, himmel og jord - foelelsen af at ligge under et trae og foele sig beskyttet og del af det store hele
Sangska River Beach
Fysikken
A: Jelly-belly, men ellers i meget god tilstand. Smertefulde laeber.
K: Ogsaa jelly-belly, men har det elllers rigtig godt. Smertefulde laeber og oerer.
Gode raad
Husk laebepomade med UV-filter. Lad vaere med at pille i hudflagerne paa dine oerer
Trek is done!
30. juni 2008
1. Call the airplane company that you arrived with. In our case, Finnair, to check the opening hours of their airport office.
2. Get ripped off by taxi driver taking you there.
3. In office: They will take a copy of your passport, wrtite application for getting temporary access to the airpor inner area, write reclamation for your luggage. On the reclamation you have to write the content of the bags - but not the value of the content.
4. Go to office for-handing-out-temporary-permits-of-access-to-airport.
A. Present the case to Big Boss Of Office who is unmistakebly the most important person in the office. He discovers the fatale mistake the the pasport photo copies of Anja and Kathrine have been switched and are not attached to the right forms. He corrects the mistake. This is what defines leadership, and that's why he's the boss.
B. Take documents to pre-office and have five men write the temporary access permit form (two of them fixing unrecognisable machinery).
C. Fill out the rest of the form and sign it.
D. The forms are taken to Big Boss who stamps them. Only Big Boss has a stamp.
5. Enter airport. Present permits and passports to armed guard who lets you through.
6. Move toward custom area and show permits and passports to sneaky looking, flirtatious power sick armed guard og custom area. He stalls, acts as if there is a problem, which he finds funny, and the lets you in.
7. Check permits and passports with Big Boss of custom who has his own desk in the middle of everything. He orders you to value the list you wrote on the content of your bags. It is done. Big Boss stamps new unknown form and allows you to go to storage room to collect your luggage.
8. Go to dusty storage room with unknown form from Big boss of customs, passports, temporary airport permits, reclamation and a lot of other unknown forms. At this point just go with the flow. The Big Boss of storage room fill out several forms, which we suspect are receipts for picked up luggage. One of his six employees sitting around fills out a different unknown form which we signed (it could have been a guestbook of some sort). Another guy handed out our luggage in blue plastic bags.
9. Go to X-ray machine for having your luggage X-rayed. The senior board of customs tells you laughing that when you have written down the value of the stuff in your bag you have to pay 36% taxes of the whole thing. They didn't laugh because they were joking, because they where not.. If we had NOT written any value, we WOULDN'T have to pay taxes. The things in the bags are not import-stuff, but our own private stuff so...
10. Go back to Big Boss of custom's own private desk and fill out new form without writing the value of our stuff. Fortunately this particular form did not recuire any stamps from any other Big Boss. So Big Boss of custom did not loose face.
11. Go back to X-ray machine and senior board of customs and give them new form with no indication of value of stuff in bag. They stamp it. Fill out form, which is maybe-foreigners-registration-in-India, we are not sure. We signed it. At this point we had already been in India about 24 hours (probably as illegal immigrants!)
12. Take luggage out of airport and continue journey!
26. juni 2008
Overvej en anden gang om kombinationen: turbo-arbejde i mange døgn, multitasking, meget dårlig søvn i Anjas lejlighed, spændingshovedpine, niece-baciller, tyfus-piller, hepatitis-vaccine og DIAMOX er den fedeste kombination i verden lige før man skal på sit livs tur.
DIAMOX er egentlig medicin til folk med grøn stær(!) men det virker åbenbart også forebyggende på højdesyge, hvorfor vi tager dem. Bivirkninger: kvalme (TJEK), svimmelhed (TJEK, som efter 3 øl) træthed (TJEK, kan også være den korte nat), snurrende fornemmelser i arme og ben (TJEK), "myrekryb"(TJEK), smagsforandring (TJEK, aldrig har citronsorbet smagt så fantastisk!),
21. juni 2008
Jeg er allerede radbrækket. 2 døgn tager det at sætte udstilling op på seminariet (hvilket bare er hårdt for kroppen fordi man gør mærkelige ting med den), og så skulle jeg lige til min egen eksamen på uni også - i onsdags... flere tjeks!
Det er en god fornemmelse at være klar til at skrive speciale. Jeg kommer sikkert til at plage Anja de næste uger når vi sidder på en bjergtop og forsøger at forene os med det store ingenting: HVAD SKAL JEG SKRIVE OM?
Men hvorom alting er (som altid har været en federe vending end "anyway") så er jeg på ingen måder klar til at tage afsted, og jeg skal løbe virkelig stærkt for at blive klar. Bare der nu bliver tid til at tage ordentlig afsked med ham der.... hvad er det nu han hedder, ham jeg bor sammen med... min mand... åh, det ligger lige på tungen... Men altså at jeg når at kramme ham, for han er faktisk rigtig sød.
I de næste 2 dage står den på jydetur: Lone i Århus (og lille egernunge Mads), Mor Solvejg i Sdr. Omme og lillebrog Kristian i Rudkøbing (ikke helt Jylland, men dog på den forkerte side af broen). Det blir godt.
17. juni 2008
- og jeg har pissetravlt. Alt det der med at geare ned før ferien... NIX! De sidste 2 dage har jeg eksamineret billedkunststuderende (og de fik 10 i snit thank you very much) og i morgen skal jeg så til min egen eksamen, men skal lige nå at aflevere min visumansøgning på den indiske ambassade inden eksamen. TJEK, TJEK og TJEK. Så mangler jeg bare:
- veksle penge
- vaccinationer
- skrive 2 jobansøgninger
- søsætte projekt Fluxus
- besøge min mor
- besøge min veninde Lone (og hendes lille nye fine søn, Mads)
- besøge min lillebror
- holde møde med kulturchef o.a. i Vordingborg om billedskolen i fremtiden
- finde ud af hvordan vi gør med det praktisk-musiske kursus på sem. næste år
- købe mere gear til Indien