Jeg ved godt det er gjort før, men jeg kunne godt tænke mig at liste nogle vendinger, som irriterer mig. Sproget konstruerer vores virkelighed, vores værdier og forestillinger, og også vores sociale positioneringer. Min påstand er, at ord og vendinger, som indeholder kvinde-ord, eller er feminiserede er negativt ladede og at mande-ord, eller maskuline vendinger er positivt ladede. Det er altid en sjov lege at undersøge ordenes og vendingernes ladning ved at vende dem om og sige f.eks: "Hey kusine, du har nogen store svedige æggestokke!"
Er der nogen, der kan hjælpe med at føje til listerne?
___________________
Først mande-ordene:
Fætter, en anerkende tilkendegivelse
En ordentlig fætter (ordentlig kan skiftes ud, men beskriver noget konkret fremtrædende, som er imponerende på en eller anden måde)
At mande sig op, at tage sig sammen
Han, bruges synonymt med man
At have nosser til.., at være modig
___________________
Så kvinde-ordene:
Tøset, synonymt med kvindagtig og piget.
Bøsset, kan bruges om hvad som helst, der ikke fungerer, eller er frastødende
Kvindagtigt, om det at være intrigant, fej, passiv osv.
Konet, beskrivelse af kvinder, tøj, indretning osv, der ikke er attraktiv eller moderne
Piget, om noget useriøst, meget feminint
Viser opslag med etiketten Køn. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Køn. Vis alle opslag
20. januar 2008
18. januar 2008

Jeg vil gerne lige knytte en kommentar til dette billede. Det er et jeg selv har lavet.
Grundidéen var, at jeg går og bokser med den måde jeg har indrettet min tilværelse på. For det første har jeg et fuldtidsarbejde, hvilket er helt fint - ingen problemer der, fast indkomst er dejligt. Men der hvor ambivalensen sætter ind er, at jeg har skruet mig ned i en økonomisk situation, der gør at jeg ikke må blive syg, eller tage orlov, for så har jeg ikke råd til at bo, der hvor jeg bor. Mit hus er fedt og ligger 300 m. fra Østersøen for enden af en grusvej uden naboer, op til en stor skov, så der er al mulig basis for bar røv i haven. Her vil jeg gerne bo. For at kunne bo her SKAL der både min og min mands indtægt til. For at kunne arbejde de steder vi arbejder, skal vi bruge to biler. Okay. Jeg ejer altså en 3-længet gård og 2 biler, har fast indkomt, er medlem af Brugsen, overvejer om jeg sparer nok op i pension og finder mig selv stille og roligt udføre alle de traditionelle kvindeopgaver i hjemmet. Derudover er køkkenet indrettet med de samme (meget almindelige) køkkenelementer, som i min mors parcelhuskøkken.
Og så er det liiiiige jeg har sådan en: hvad fanden skete der?
Er jeg bare en hustru-Bratz i et bondehus på landet?
Billedet er sat sammen af et billede af mig selv, der står i mit køkken og vasker op kun iført forklæde og en Bratz. Udenfor kan man se gårdspladsen og de 2 biler. Billedet består af et billede af køkkenet, et billede af mig, et billede af Bratz og et billede af det udendørs.
Abonner på:
Opslag (Atom)