20. januar 2008

Jeg ved godt det er gjort før, men jeg kunne godt tænke mig at liste nogle vendinger, som irriterer mig. Sproget konstruerer vores virkelighed, vores værdier og forestillinger, og også vores sociale positioneringer. Min påstand er, at ord og vendinger, som indeholder kvinde-ord, eller er feminiserede er negativt ladede og at mande-ord, eller maskuline vendinger er positivt ladede. Det er altid en sjov lege at undersøge ordenes og vendingernes ladning ved at vende dem om og sige f.eks: "Hey kusine, du har nogen store svedige æggestokke!"

Er der nogen, der kan hjælpe med at føje til listerne?
___________________
Først mande-ordene:

Fætter, en anerkende tilkendegivelse
En ordentlig fætter (ordentlig kan skiftes ud, men beskriver noget konkret fremtrædende, som er imponerende på en eller anden måde)
At mande sig op, at tage sig sammen
Han, bruges synonymt med man
At have nosser til.., at være modig
___________________
Så kvinde-ordene:

Tøset, synonymt med kvindagtig og piget.
Bøsset, kan bruges om hvad som helst, der ikke fungerer, eller er frastødende
Kvindagtigt, om det at være intrigant, fej, passiv osv.
Konet, beskrivelse af kvinder, tøj, indretning osv, der ikke er attraktiv eller moderne
Piget, om noget useriøst, meget feminint

Ingen kommentarer: