24. juli 2008

Hvor heldig kan man vaere?

Vi dukker op i Dolanji, uanmeldt og udenfor saesonen. Udover os er her kun en yderst sangvinsk hollandsk kvinde, Els, hvis mishandling af mantraerne saetter vores og His Holiness’ taalmodighed paa proeve. Vi er her fordi jeg gerne har villet besoege klosteret siden jeg blev introduceret til buddhisme for 7 aar siden og fordi Anja gerne vil laere mere om det og finde ud af om det er noget for hende. Vi faar audiens hos His Holiness the 33rd abbott Menri Trizin, dagen efter ankomst, og jeg var nervoes som en skolepige. Vi spurgte ham om en af hans munke eller en geshe kunne introducere Anja. Selvom jeg har fortalt Anja en hel del, bilder jeg mig ikke end at kunne andet end maaske vaekke en nysgerrighed, der skal stilles af dem der ved mere end jeg. Vi droemte ikke om at han ville bruge tid paa os selv. His Holiness var i snakkesagligt humoer og fortalte en masse, havde humor og spurgte os om mange ting. Det endte med at han selv ville undervise os, vi skulle bare komme tilbage om eftermiddagen, saa ville vi begynde der. I dagene der er fulgt har vi modtaget undervisning ca. en time hver morgen, haft mantra-lektier for, oevet os, taget noter, vaeret paa biblioteket, laest, chantet osv. Sagt med underdrivelse skulle jeg hilse fra Anja og sige hun foeler sig "rimeligt godt introduceret". Vi modtager undervisning direkte fra det religioese og politiske overhoved for Bon-traditionen. Vi har direkte adgang til en 80 aar gammel erfaren practioner og scolar, som er en konstant kilde til visdom, eksempler, humor og medfoelse. Jeg er SAA taknemmelig over at vaere fantastisk velsignet. Mange mennesker ser ham aldrig og droemmer om det, bliver maaske velsignet af ham ved en puja. Det svarer til at have direkte adgang til og modtage undervisning af Dalai Lama (som jo er Gelug-overhoved). Hvor er det vildt!
Vi sidder om aftenen paa vores terasse i solnedgangen og oever mantraer mens lyden af aften-puja stroemmer ud fra templet i klosteret. 200 munke beder og spiller paa instrumenter. Imens hoeres lyden af en Chod-praksis fra en laegmandshus lige i naerheden (den karakteristiske tromme og klokke). Paa terassen ovenoever er Guest Master (Dondrup, munk) i gang med sin recitation af aftenboenner. Alle lydene blander sig til een stor faelles praksis under stjernerne. Det er vidunderligt at vaere et sted, hvor budhistisk praksis er saa integreret i alt, hvad alle goer. Det er for mig en genopdagelse af en praksis, der egentlig sad ret godt fast i mit liv for et par aar siden, men som jeg har holdt en pause med laenge. Jeg kan maerke at mantraerne og visualiseringerne er derinde et sted, lige under overfladen, og det er fantastisk at genopdage dem sammen med Anja.

Ingen kommentarer: